Varmepumpe fælden - Garanter din garanti

Varmepumpe fælden - Garanter din garanti

Published at: 2021-08-23
Kategorier: Før Installationen

Er din varmepumpemontør kvalificeret? 

Når du overvejer at anskaffe dig en varmepumpe, er der flere faldgruber og risici, du altid bør undersøge, inden du køber en varmepumpe hos en internetbutik eller den lokale kølemontør/elektriker. En varmepumpe er et stort køb, og bør derfor gøres korrekt.

Du skal altid sørge for, at din montør og leverandør er den samme, og at de faktisk har de certificeringer som er nødvendige; KMO og/eller VE varmepumper. De bør helst også være partner i det produkt, du har købt. Mange internetbutikker er godt nok partnere, men benytter underleverandører, der ikke har den samme fuldstændige træning. I sidste ende er det dig, der risikerer at betale konsekvensen heraf.

Hos NovaSolar har vi de nødvendige certificeringer til montere og servicere varmpumper

→ Læs mere om: Varmepumpe montage 

Lav research før dit køb af varmepumpe

Det næste du bør undersøge er leverandørens økonomi. Men hvorfor er det nu så væsentligt?

Ville du købe en bil eller en computer hos en butik, hvis du var i tvivl, om denne ville fortsætte med at eksistere i den garantiperiode du var blevet lovet?

Nej – Vel! Det samme gælder altså varmepumper. Det er relevant for dig, idet en konkurs fra din leverandør vil betyde, at du kan miste garantien på varmepumpe og montage. Det vil derudover betyde at du står uden hjælp ved evt. fejl/mangel på varmepumpen, hvis den er fejlmonteret eller har en fejl/mangel.

Pris på varmepumpe og kvalitet hænger unægtelig sammen.

→ Se udvalget af: Varmepumper

Kan din leverandør overholde sine aftaler i fremtiden?

Hvis din leverandør har AAA rating på økonomien, betyder det, at et bureau har foretaget en verificering af, at firmaet har en god og sund økonomi. Virksomheden kan derfor over for forbrugerne vise, at firmaet har en sund økonomisk drift. Der er med andre ord ikke ”sten i maskineriet”. Du kan således regne med at firmaets forpligtelser som garantier, betaling af lønninger, leverandører og omkostninger bliver overholdt.

Hvis ikke der findes sådan en ”rating” – så kan du gå ind på www.proff.dk. På proff.dk, kan du slå en virksomhed op og på ganske få parametre bedømme virksomheden selv.

Virksomhed 1: 

her ser vi et eksempel på en virksomhed med dårlig egenkapital

Virksomhed 1 er en anden virksomhed i samme branche som NovaSolar, med varmepumpe salg. Ved en hurtig og simpel søgning på virksomhedens navn, kan man hurtigt konstatere, at virksomheden har haft et KÆMPE underskud 2020 på 13 mio. kr. og egenkapitalen er på minus 10.918.000 kr. Varmepumpe køb ved dem, kan altså muligvis være risikabelt på længere sigt.

Desuden kan man se, at der de foregående år stort set ikke har tjent penge. Hvilket jo unægtelig bør få enhver til at stille sig det spørgsmål, om de fremad kan opretholde et sundt firma, hvor man kan forvente at garanti og fejl/mangler på varmepumper kan forventes rettet.

Der er rødt i alle parametre og hvis du køber din varmepumpe her, vil du nu være oplyst og tage en kalkuleret risiko.

Virksomhed 2:

også denne virksomhed har dårlig egenkapital

Som det fremgår ved en simpel søgning på proff.dk af virksomhed 2. Så er der en negativ egenkapital, og der er ligeledes en tendens til underskud de sidste år. Desuden er 2 af 3 parametre røde.

Det er op til dig, hvorvidt du stoler på, at de kan vende denne tendens og dermed hvor reel deres evne til at opretholde garantier på varmepumper faktisk er. Der er tilmed tale om et ApS. Dvs. at deres ansvarlige kapital er mindre end et A/S, hvilket kan betyde, at der ikke er samme dækning og kapital til at stå imod nedture med, som der findes hos et A/S.

Eksempel 3:

NovaSolar A/S :

NovaSolar har og er i vækst, du kan være sikker når du kover hos NovaSolar

Hos NovaSolar A/S kan man aflæse at alle er parametre grønne. Der er en kontinuerlig fortjeneste igennem årene og en nuværende egenkapital på 2.348.000 mio. kr. Med andre ord, ser økonomien i NovaSolar A/S dermed sund ud.

Hermed kan man vurdere, om man tror NovaSolar med 11 ansatte også kan være der om 5-7 år, og dermed også overholde deres garantier på varmepumper så længe.

→ Læs mere: Om NovaSolar

Kan du stole på din varmepumpe leverandør?

Er din leverandør ”I/S” eller selvstændig uden at have offentligt tilgængeligt regnskab? Så kan du spørge pågældende, om han/hun er der lige så længe som garantien er givet, og hvorvidt økonomien er sund. Dog kan du reelt ikke vide om det passer, da du ikke kan se dokumentation.

Gøres der brug af underleverandører

Køber du din nye varmepumpe i en internetbutik f.eks. WhiteAway.com, som ikke selv har håndværkere ansat, vil de højst sandsynligt benytte sig af eksterne håndværkere. Det kan selvfølgelig være ok, men du aner ikke, om personen du taler med ved hvad ”håndværkeren” laver, hvilke materialer han bruger, eller om han er certificeret i netop det produkt, du har købt. Det kan også være personen du snakker med ikke har den rette know-how. De bør eksempelvis kende diverse fordele ved luft til luft varmepumper kontra luft til vand varmepumper.  

Leverandøren og håndværkeren kan være to modsatrettede interesser. De kan begge have som mål at tjene flest penge. Opstår der et senere problem, skal det derfor igennem flere hænder, der alle ikke vil tabe penge. 

Det er tilmed ofte sådan at internetbutikker ikke har eget lager af varmepumper. Dermed kan der risikeres transportskader hos transportør. Sker der forsinkelser kan du risikere at varmepumpen ikke er kommet frem, når montøren ankommer. At varmepumpen er skadet, eller at du selv skal modtage og slæbe den ind i læ for vind og vejr, kan ende i en dårlig købsoplevelse.

Hos NovaSolar gør vi købsprocessen nem

Hos NovaSolar bruger vi ikke transportfirmaer, og har altid varen med ud til kunden. Du skal derfor ikke bøvle med skader eller flere mellemled ved køb af varmepumpe.

→ Relateret artikel: 5 trin til færdig installation af varmepumpe

Er din nye varmepumpe parallelimport?

Endnu en vigtig reminder, er at undersøge om de ”brands” firmaet anvender er købt hos danske distributører. Ellers kan du risikere, at du ikke har garanti for reservedele ved fejl/mangler. Parallelimport betyder typisk, at den der importerer varerne i Danmark, selv har overtaget garantiforpligtelserne. Det kan betyde, at der ingen hjælp er at hente hos udenlandske distributører, fordi de har en større risiko, da de jo står bag deres garantier.

Om et produkt er parallelimporteret er vanskeligt at gennemskue. Et godt råd er at spørge din leverandør om en dansk distributør ”står bag” garantien og helst få det på skrift. Din varmepumpe skal jo helst kunne holde hele garantiperioden. 

NovaSolar handler kun med danske distributører

NovaSolar har oplevet flere eksempler på varmepumpe reservedele, der ikke kan skaffes. Det kan være fra brands såsom; LG, Haier, Gree, Samsung, Andes, Qlima, Zibro m.m.

NovaSolar fravælger mærker der ikke kan understøttes af danske distributører. Vi vurderer, at det bliver for uigennemsigtigt over for forbrugeren. Derudover oplever vi selv frustration, når vi ikke kan foretage reparationer hos kunden inden for rimelig tid, grundet manglende reservedele.

Mærker/brands og certificeringer hos din varmepumpe montør?

En dygtig montør, der har opnået tilstrækkelig erfaring med bestemte mærker, kan opnå partner-certificeringer. F.eks Panasonic Pro Partner, Daikin Partner, Mitsubishi Partner samt Wilfa Partner.

Hermed er der opnået en træning og kommunikation på brandet, der betyder at producenterne tillader garantiregistrering på produkterne. Der er dermed opnået en klar definition og tydelig vej fra produkt til kunde. Her sikres kunden, at der altid kan skaffes reservedele eller hjælp til varmepumperne. Uanset ”montørens” rolle, er du som forbruger derfor sikret, at ansvaret for din varmepumpe ligger andetsteds... Desuden er varmepumpen hverken parallelimporteret eller sat op af en montør uden den fornødne viden.

Montage garanti og Producentgaranti?

Det er to forskellige ting. Typisk vil en ekstern underleverandør ved fejl pege på produktet, så de slipper for ansvaret. Modsat vil de der har solgt produktet til dig, forsøge at holde montøren ansvarlig. Denne kamp er ikke synlig for dig, til gengæld kan det let ende med at blive dig, der kommer i klemme.

Køber du et sted hvor de leverer garanti både på montage og produkt, skal du derfor kun henvende dig et sted uanset.

Opsummering af gode råd inden køb af varmepumpe

  • Du bør købe din varmepumpe hos en montør, der samtidig selv køber produkterne fra danske distributører.

  • Undersøg om det er firmaet, eller dennes montører der er certificeret. Hvis de bruger underleverandører, så kræv at de også besidder partner certificering.

  • Tjek forhandlerens økonomi og/eller, om der er gennemsigtighed og åbenhed omkring økonomien. Vælg helst en der er AAA rated af et bureau. 

  • Vurder om forhandleren kan overholde sin lovede garanti på varmepumpen. 

  • Montør og varmepumpe sælger under samme firma. Din garanti for at du kun skal henvende dig ét sted.

  • Jo mere faglig erfaring med varmepumper desto bedre råd kan du få fra din forhandler. 

  • Sæt dig ind i hvem der har ansvaret for garanti.

Derfor sætter vi fokus på fælderne ved køb af varmepumper

Vores ræsonnement i egen ”håndværker butik” er, at vi skal kunne levere og være den lokale håndværker - landsdækkende, som du kan stole på. Når vi laver fejl gør vi alt, hvad der står i vores magt for at rette op på dem. Desuden- og vigtigst af alt, har vi vores egne uddannede montører og rådgivere.

Vi oplever ofte, at kollegaer i branchen afgiver ”løfter” til forbrugerne, der virker ”tomme”. Vi står omvendt med samme varmepumper købt i Danmark, og har sparet en økonomi og ”know how” op til at dække garantier og montage. Det er vi stolte af. Vi anvender ikke underleverandører, men har egne montører og elever, der oplæres og trænes specifikt i de varmepumper vi sælger og monterer. 

Sådan kan det gå galt med garantien på din varmepumpe

Under solcelle boomet i 2010-2013 – gik samtlige leverandører og montører konkurs og efterlod kunderne uden nogen at henvende sig til ved fejl og reklamationer. Dermed var de garantier der var blevet givet pludselig intet værd. Dengang var NovaSolar A/S stort set det eneste firma, der overlevede. Det gjorde vi ved at have en holdning til ”kvalitet” og derfor sagde ”nej tak” til forskellige produkter. Produkter som vi på forhånd vurderede, at vi ikke kunne levere tilfredsstillende over for slutkunde.

→ Læs mere om: Varmepumpe service

Det NovaSolar står for

Siden solcelle boomet har vi udført mere end 3000 syn og skøn samt fejludbedringer på varmepumper og andre anlæg for forbrugerne. Ved NovaSolar mener vi derfor, at vi kan tillade os at have en holdning til, hvad det faktisk betyder i sidste ende at se sig godt for. Vi har naturligvis lavet fejl, men dem tager vi ved lære af og retter fremadrettet, hvorfor vi tør stå ved dem vi er!

Du skal købe præcis, hvor du vil, men denne blog er et ”pas på det, du ikke kan se”.

Vælger du dog at købe hos NovaSolar kan du finde vores udvalg af varmepumper på understående links: 


Stort udvalg af varmepumper

Stort udvalg af varmepumper

Stort udvalg af varmepumper

Produktet er tilføjet til sammenligningen. Gå til sammenligning Fortsæt med at shoppe